Tip Cegah Penyakit

 

     Apabila kita berusia 30 tahun ke atas, tubuh badan kita masih di tahap aktif dan produktif. Sekiranya kita tidak sihat polar kehidupan kita akan mengundang pelbagai penyakit bahaya seperti penyakit jantung. 

     Sebelum menyesal anda di nasihati mengubah gaya hidup yang sihat serta permakanan yang baik. Berdasarkan kepada kajian olahraga merupakan salah satu cara untuk membantu mengurangkan perasaan tidak selesa yang di alami terutamanya stress. Jangan tunggu lagi, bersenam daripada sekarang!

 

Depositphotos_6712314_XS

 

  • Bersenam secara teratur akan mebuatkan diri anda berasa sihat cergas serta bertenaga dan bermaya. Hanya sekadar 15 hingga 30 minit sessi setiap hari untuk kesihatan jantung anda.
  • Cuba hindari makanan yang tinggi kalori kerana ia makanan yang tidak sihat. Kalestrol dalam badan anda akan meningkat dan ia akan menyebabkan anda sakit jantung serta berisiko berpenyakit yang lain.
  • Tidur yang cukup amat penting, tidur yang nyenyak amat di perlukan untuk kesihatan badan yang cergas. Tidur yang kurang dari lima jam setiap hari boleh berisiko sakit jantung atau strok. 
  • Sarapan amat mustahak untuk memulakan tugasan harian anda.  Jangan abaikan atau melewatkan sarapan anda. Ia memberi tenaga kepada anda sehingga waktu makan tengah hari. Banyakan makanan yang mengandungi vitamin, buah-buahan dan sayur sayuran.
  • Seimbangkan pengambilan garam dan gula dalam makanan anda. Pemanis akan meningkatkan kalestrol dan garam akan menyebabkan darah Tinggi!!

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *