Stevia

10 Kelebihan & Kegunaan Gula @ Pemanis Stevia yang Anda Tidak Tahu
===================================================================
APA KEUNIKAN , KELEBIHAN DAN KEGUNAAN GULA STEVIA?
Kenapa sekarang ini, ramai orang bertukar kepada pemanis semulajadi Stevia? Sebabnya, banyak kelebihan, manfaat dan kegunaan gula Stevia ini. Keunikan gula Stevia itu sendiri membuatkan ia jauh lebih baik berbanding gula pasir yang diperbuat daripada tebu.
.
.
Konsep gula Stevia ini adalah lebih manis, lebih sihat. Kalau sebelum ini, kita selalu mengatakan Pahit itu Ubat dan Manis itu Penyakit. Tetapi dengan pemanis Stevia, Manis itu adalah Menyihatkan. Kenapa? Apa kelebihan Stevia?
1. Stevia adalah pemanis semulajadi yang tidak mengandungi kalori dan ekstraknya dikatakan 300 – 450 kali lebih manis dari gula biasa.Bahan aktif yang bertanggungjawab ke atas rasa manis pada daun stevia dikenali sebagai “Steviol Glycosides” yang mengandungi Stevioside dan Rebaudioside.
Bahan aktif ini stabil pada suhu tinggi sehingga 200 degree C, nilai pH yang stabil dan tidak merangsang tindak balas glycamic (penghasilan gula) dalam badan.
Sangat sesuai untuk mereka yang ada kencing manis , obesiti atau ingin menghadkan pengambilan karbohidrat
2. Non-fermentative iaitu bahan aktif yang stabil dan tidak akan basi3. Non-toxic, Non-mutagenic, Non-teratogenic, Non-carcinogenic (tiada kesan bahaya)- terbukti secara kajian saintifik, ia selamat digunakan pada peringkat usia.Stevia mempunyai fungsi terapeutik perubatan

4. Anti-hyperglycaemic – boleh menurunkan dan mengimbangi paras gula dalam darah. Sesuai untuk pesakit kencing manis dan hypoglycaemia.

5. Anti-hypertensive – boleh menurunkan tekanan darah

6. Anti-inflammatory – mengurangkan kesan radang

7. Anti-tumor- kesan anti-oksidan boleh.mengurangkan risiko kanser

8. Anti-diarrheal – merawat cirit-birit

9. Diuretic – Mengawal kandungan air dalam badan

10. Immunomodulatary effect – meningkatkan sistem imun kepada kuman

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *